For at drive en succesfuld forretning, er du nødt til at have styr på økonomien, og her det er ikke altid nok bare at vide, at der er plus på kontoen. Du er nødt til at lære at lave et budget, der giver overblik over din økonomiske situation på længere sigt. Her findes der forskellige typer af budgetter, alt efter hvad du prøver at planlægge, og kommer derfor have flere budgetter liggende på samme tid. Fælles for alle budgetter er, at de giver overblik over balancen mellem indtægter og udgifter i en længere periode, typisk et helt år. Du vil få overblik over, om der er ekstra penge at gøre med, eller om et givent underskud faktisk er forventet og vil rette sig igen senere. Dette overblik kan i sidste ende redde din forretning, mens mangel derpå omvendt kan være helt katastrofalt. Her ser du et overblik over et par af de mest almindelige budgetter.
Det helt uundværlige startbudget
Når du starter et nyt firma, eller begynder på en ny aktivitet i dit firma, vil der altid være en opstartsperiode, hvor der ikke er plus på kontoen. Hvis du ikke allerede har aftaler i hus med kunder og leverandører, vil der også være mange usikkerheder i forhold til, hvornår de første indtægter begynder at vise sig. Ved at lægge et etablerings- eller startbudget, får du bedst muligt overblik over forventede udgifter, specielt i forhold til eventuelle lån, afbetaling og renter.
Et anlægsbudget, der laves når du anlægger nye bygninger, ser derimod noget anderledes ud. Her fokuserer du i stedet næsten udelukkende på de udgifter, der forventet både i forhold til anlæg, men også i forhold til materialer og leverandører osv. Begge type budgetter kan være meget usikre, da mange faktorer er svære at forudsige, så det er vigtigt løbende at vende tilbage til budgettet og rette det til.
Det nødvendige driftsbudget
Uanset hvilken type firma du har, vil du altid have brug for et driftsbudget, da der desværre ikke er noget, der bare kører rundt af sig selv. Driftsbudgettet giver overblik over de forventede udgifter i løbet af et år, og inkluderer både udgifter i forbindelse med ejendom og vedligehold af lokaler, udgifter til forbrugsstoffer og udgifter til servicetilsyn og reparationer. Deri findes der igen nogle usikkerheder, da du ikke kan forudse alle reparationer eller eventuelle udskiftninger. Du kan dog forvente større udgifter jo ældre dine maskiner er og jo mindre du afsætter til generelt vedligehold.
Det endelige resultatbudget
Dit resultatbudget er dit samlede overblik over dit firma. Budgettet lægges årligt, men tjekkes løbende og rettes til, hvis der sker store ændringer i løbet af året. Disse ændringer vil være tydelige i dine andre budgetter. Hvis du f.eks. pludselig får store, uforudsete udgifter i forbindelse med store reparationer, skal de nye udgifter regnes med både i dit driftsbudget samt dit resultatbudget. Resultatbudgettet viser dig blandt andet, hvor meget du skal forvente at betale i selskabsskat. Resultatbudgettet svarer altså til den forskudsopgørelse din private skat udregnes ud fra. På den måde er resultatbudgettet et af dine vigtigste værktøjer, når du skal holde overblikket.