Det er vigtigt at have et logo, når man skal opbygge en virksomheds eller organisations identitet. Logoet er med til at skabe identitet og differentiering. Det er svært at huske din virksomhed, hvis der ikke er et identitetsgrundlag. Derfor er det vigtigt med et logo, da det kan bruges på din hjemmeside, visitkort, reklameartikler, Tv-reklamer og lignende. Det er let at sprede din identitet og især hvis logoet er letgenkendeligt. Tænk på de store virksomheder som Coca Cola, Mac Donalds, Apple og lignende. Deres logoer er enkle og kan bruges på de førnævnte markedsføringskanaler.
Find ud af hvordan dit logo skal se ud
Alle virksomheder kan naturligvis ikke have samme logo. Det er der faktisk lavet lovgivning omkring og det er derfor vigtigt at du udarbejder et unikt logo. Der findes mange muligheder for udarbejdelse af det perfekte logo. Den billigste løsning vil som udgangspunkt være at designe logoet selv. Det kommer dog meget an på om du har en kreativ evne. Hvis logoet ikke er lavet ordentligt, så vil du muligvis ikke opnå den genkendelige værdi, som du er på udkig efter. Det vil derfor kunne betyde en lavere omsætning på sigt. Derudover kræver det også en del timer at udarbejde, som kunne være brugt på andre vigtige ting, som du er god til.
Brug den rigtige software
Det kan dog stadig være en god idé at prøve sig frem. Det kan være at du får skabt netop det logo der fortæller din virksomheds historie. Det er trods alt dig der kender din virksomhed bedst. En god start er at tegne på et stykke papir. Når du har fået lavet nogle skitser, så kan du begynde at rekreere dem i eksempelvis Adobe Photoshop, Adobe Illustrator eller GIMP. Der findes flere forskellige programmer, men det er nogle af de mest anvendte. Adobe programmerne kræver et abonnement, men der er en 30-dages prøveperiode. GIMP er derimod en gratis løsning, som fås til Windows. Der findes også programmer til Mac. Prøv og Google efter gratis software til design af logo. Der vil helt sikkert være et stort udvalg af programmer at vælge i mellem.
Brug kuglepenne med tryk til markedsføring
Når dit logo er lavet, så er det en god ide at gøre brug af reklameartikler. Kuglepenne med tryk er et oplagt valg, da de er billige i indkøbspris og har en brugsværdi. Du kan give disse kuglepenne med tryk i forbindelse med messer, events, netværksmøder og lignende. De kan blive givet sammen med andre reklameartikler, som den potentielle kunde eller samarbejdspartner kan tage med hjem. Det kan være i en mulepose, hvor der ligger diverse reklameartikler, såsom flyers, business cards, bolsjer m.m. Skulle du dog udvælge én reklameartikel til markedsføring, så vælg kuglepenne med tryk. Det er den klart mest brugte reklameartikel verden over og med god grund. Den kan rent faktisk bruges i flere kontekster og der vil derfor være en større chance for at den potentielle kunde husker dig. Flyers derimod kan skabe værdi på en anden måde, men vil alt for ofte ende i skraldespanden.